لنز‌های دوربین یکی از عوامل مهم در تاثیرگذاری بر کیفیت تصویر و نتیجه نهایی عکس هستند. در بازار امروزه مجموعه‌ای از لنز‌های مختلف وجود دارند که هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. آشنایی با انواع لنز دوربین یکی از مهم‌‌ترین مواردی به شمار می‌آید که کلیه علاقه‌مندان به عکاسی باید با آن آشنایی داشته باشند. در این متن قصد داریم شما عزیزان را با لنزهای مختلف مربوط به صنعت عکاسی آشنا کنیم تا بتوانید درک بهتری از این محصولات داشته باشید و گزینه مناسبی را در بازار خریداری کنید. بنابراین، اگر در این رابطه کنجکاوی خاصی دارید، ادامه متن را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

تقسیم‌بندی کلی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه شناخت انواع لنز دوربین باید به آن بپردازیم، آشنایی با تقسیم‌بندی کلی این محصولات است. امروزه لنزهای دوربین را به دو دسته اصلی لنزهای پرایم و لنزهای زوم تقسیم‌بندی می‌کنند. این لنز‌ها شاکله اصلی صنعت عکاسی را تشکیل می‌دهند و هر یک از آن‌ها به زیرمجموعه‌های دیگری تقسیم‌بندی می‌شود.

لنزهای پرایم

لنزهای پرایم یکی از انواع لنز دوربین هستند که فضای نسبتاً بزرگی را اشغال می‌کنند. این لنزها با فاصله کانونی ثابت عرضه می‌شوند و نمی‌توان زوم آن‌ها را تغییر داد. استفاده از لنزهای پرایم به دلیل کیفیت تصویر بسیار خوب، تعادل رنگی مناسب و بافت نگاری دقیق، موجب افزایش میزان محبوبیت آن‌ها شده است و به همین دلیل در عکاسی‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

لنزهای پرایم معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: لنزهای گسترده و لنزهای متعادل. لنزهای گسترده عمدتاً برای عکاسی مناظر و فضاهای بسته استفاده می‌شوند، در حالی که لنزهای متعادل برای عکاسی پرتره و شهر مناسب هستند.

همان‌طور که گفته شد، لنزهای پرایم دارای فاصله کانونی ثابت هستند و این به این معنی است که شما نمی‌توانید بزرگنمایی را در تصاویر تغییر دهید. در واقع برای گرفتن تصاویر با بزرگنمایی بیشتر، باید به لنز اضافی و یا لنز زوم رجوع کرد. بسیاری از لنزهای پرایم دارای دیافراگم با اندازه حداقل f/1.8 و یا حتی f/1.4 هستند که برای عکاسی در شرایط نوری کم فوق العاده مناسب به نظر می‌رسد. این میزان دیافراگم به شما اجازه می‌دهد تا تصاویری با کیفیت بالا و تکسچر دقیق ثبت کنید.

علاوه بر این، لنزهای پرایم به دلیل داشتن فوکوس سریع، در عکاسی‌های حرکتی خاصی نظیر عکاسی ورزشی، حیات وحش و… بسیار به کار می‌روند. با فاصله کانونی ثابت، لنزهای پرایم گونه‌ای عجیب و البته کاربردی در بین انواع لنز دوربین به شمار می‌روند. در کل، لنزهای پرایم با کیفیت تصویر بالا، بافت نگاری دقیق و فوکوس سریع، انتخاب بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به عکاسی حرفه‌ای هستند.

 

 

لنزهای زوم

لنزهای زوم یکی دیگر از انواع لنز دوربین هستند که فاصله کانونی قابل تنظیم دارند. این لنزها به شما اجازه می‌دهند که در شرایط مناسب میزان بزرگ‌نمایی بسیار زیادی را انجام دهید که در نوع خود خارق‌العاده است. لنزهای زوم معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: لنزهای زوم استاندارد و لنزهای زوم تله. لنزهای زوم استاندارد معمولاً برای ثبت ویدئو، عکاسی پرتره و عکاسی مناظر مناسب هستند. این در حالی است که لنزهای تله بیشتر جهات عکاسی حیات وحش، ورزش و عکاسی رویدادهای مختلف مناسب به نظر می‌رسند.

یکی از ویژگی‌های جالب لنزهای زوم، توانایی زوم درونی است. این بدان معنی است که زوم باعث جابجایی لنز نمی‌شود، بلکه تنها بخش‌های داخلی لنز در حال حرکت می‌باشند. این ویژگی باعث می‌شود که لنز زوم کوچک، سبک و قابل حمل باشد.

یکی از نقاط ضعف لنزهای زوم، جزئیات و شفافیت تصویر است. بسیاری از لنزهای زوم دارای کیفیت تصویر پایین‌تری از لنزهای پرایم هستند. این امر به دلیل محدودیت‌های فنی خاصی است که در طراحی لنز زوم وجود دارد.

بسیاری از لنزهای زوم به سیستم استابیلایزر تجهیز شده‌اند که به شما امکان عکاسی با دقت بالاتر در شرایط نوری کم را می‌دهد. همچنین برخی از لنزهای زوم دارای فوکوس سریع و قابل تنظیم هستند که برای عکاسی حرکتی بسیار مناسب خواهد بود. در کل، لنزهای زوم با توانایی‌های خاصی همچون بزرگنمایی بیشتر مورد استفاده عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به عکاسی قرار می‌گیرند. با این حال، کیفیت تصویر و شفافیت آن‌ها ممکن است در مقایسه با لنزهای پرایم کمتر باشد.

لنزهای واید (wide)

لنز‌های واید یا عریض (Wide-angle lens) مدلی از انواع لنز دوربین هستند که زاویه دید بسیار گسترده‌تری نسبت به لنز معمولی دارند. در حقیقت، این لنز‌ها شامل هر نوع لنز با فاصله کانونی کمتر از 35 میلی‌متر هستند.

لنز‌های واید برای عکاسی مناظر، عکاسی معماری، عکاسی گروهی، عکاسی در فضای بسته و… مناسب خواهند بود. با استفاده از لنز‌های واید می‌توانید بخش بزرگی از صحنه را در تصویر قرار دهید. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تصاویر با جزئیات بیشتری را ثبت کنید.

اگرچه لنز‌های واید امکان ثبت فضای گسترده‌تری را در تصویر می‌دهند، اما باید توجه داشت که این لنز‌ها باعث ایجاد افت کیفیت در بخش‌های کناری تصویر شوند، چراکه در نوردهی‌های پایین‌تر، سطح نور به صورت نامتوازن توزیع می‌شود. همچنین باید در نظر داشت که با استفاده از لنز‌های واید، تصاویر ممکن است تصاویر در برخی از موارد توازن خود را از دست بدهند.

لنز‌های واید می‌توانند با فاصله کانونی ثابت (Prime) و یا فاصله کانونی قابل تنظیم (Zoom) عرضه شوند. لنز‌های واید پرایم با فاصله کانونی کم، به دلیل طراحی ساده و عدم داشتن قطعات اضافی، عمدتاً به عنوان لنز‌های جایگزین برای لنز معمولی استفاده می‌شوند. با این حال، لنز‌های واید زوم به شما امکان تنظیم فاصله کانونی را می‌دهند.

به علاوه، لنز‌های واید معمولاً با ویژگی‌هایی همچون ضدآب بودن و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت عرضه می‌شوند. این ویژگی‌ها کمک می‌کنند تا شما بتوانید در شرایط دشوارتر نظیر باران، برف و یا شرایط خاصی که نیاز به حفاظت از دوربین دارد، عکاسی کنید.

 

انواع لنز دوربین

انواع لنز دوربین

 

لنز‌های پرتره

لنز‌های پرتره (Portrait lens) یک مدل دیگر از انواع لنز دوربین هستند که برای عکاسی پرتره و سایر عکاسی‌های نزدیک استفاده می‌شوند. برای عکاسان حرفه‌ای، این لنز‌ها معمولاً تبدیل به گزینه‌ای ضروری و البته کارا شده‌اند.

لنز‌های پرتره از دیدگاه فنی یک لنز با فاصله کانونی بیشتر از حالت عادی هستند. به طور کلی، لنز‌های پرتره با فاصله کانونی بین 50 تا 135 میلی‌متر برای عکس گرفتن از افراد مناسب خواهند بود. این لنز‌ها علاوه بر تأثیر مطلوبی که بر روی عکاسی پرتره دارند، معمولاً با ویژگی‌های اضافی نظیر عمق میدان کم و وضوح پایین در بخش‌های پس‌زمینه عرضه می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های برجسته لنز‌های پرتره، عمق میدان کم است. به عبارت دیگر، فاصله بین نقطه فوکوس و نقاطی که در حالت خارج از فوکوس قرار دارند، کم خواهد بود. این ویژگی باعث می‌شود تا پرتره از پس‌زمینه جدا شود و تصویر با گستره دینامیکی بالاتری در بخش پس‌زمینه ظاهر گردد.

 

تصاویر حاصله از لنز‌های پرتره معمولاً وضوح بالایی دارند. این بدین دلیل است که لنز‌های مذکور دارای سیستم‌های فوکوس پیشرفته هستند که به شما اجازه می‌دهد تا از شفافیت مناسبی در ناحیه پرتره و پس‌زمینه استفاده کنید. لنز‌های پرتره معمولاً با فاصله کانونی ثابت (Prime) عرضه می‌شوند. بسیاری از لنز‌های پرتره به فاصله کانونی بالا، استابیلایزر تصویر و فوکوس خودکار مجهز شده‌اند. این ویژگی‌ها به شما امکان عکاسی با دقت بالاتر در شرایط نوری نامناسب را می‌دهند.

لنزهای ماکرو

نوع دیگر انواع لنز دوربین، ماکرو نام دارد. لنز‌های ماکرو (Macro lens) انواعی از لنز‌های دوربین هستند که برای عکاسی اجسام کوچک با جزئیات بالا استفاده می‌شوند. این لنز‌ها قابلیت نمایش جزئیات ریز را در جسم‌های کوچک و حتی پرنده‌ها و حشرات به شما می‌دهند.

لنز‌های ماکرو با فاصله کانونی بلند تر از 50 میلی‌متر، چیزی در حدود 90 تا 105 میلی‌متر، عرضه می‌شوند و قادر به نمایش جزئیات بسیار کوچک هستند. لنز‌های ماکرو دارای یک نوع فوکوس خاص هستند که به آن فوکوس نزدیک می‌گویند. به عنوان مثال، برخی از لنز‌های ماکرو می‌توانند اجسامی که در فاصله بسیار نزدیک به فاصله کانونی هستند را نشان دهند.

در دهه ۱۹۳۰، جرج والتر فویهت (George W. Walter) مهندسی به نام “Vivitar” را برای لنز ماکرو 50 میلی‌متری پرایم خود به کار گرفت. این لنز ماکرو نخستین لنز ماکرو شیشه‌ای بود که در بازار منتشر شد و محبوبیت زیادی در اواخر دهه ۱۹۶۰ پیدا کرد.

در سال ۱۹۷۹، نیکون برای دوربین‌های خود، لنز ماکرو 55 میلی‌متری را وارد بازار کرد. این لنز ماکرو نخستین لنز ماکرو شیشه‌ای شرکت بود و همچنان یکی از برترین لنز‌های ماکرو در بازار است. در دهه ۱۹۸۰، تکنولوژی تولید لنز‌های ماکرو به طور قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کرد. شرکت‌هایی نظیر Tamron و Sigma به بازار وارد شده و لنز‌های ماکرو با فاصله کانونی بالاتر و برتری‌های فنی بیشتری عرضه کردند.

لنزهای تله

لنزهای تله فوتوگرافی یکی از محبوب‌ترین انواع لنز دوربین هستند که برای عکاسی از فاصله دور و با زاویه بالا استفاده می‌شوند. این لنزها به دلیل قابلیت نمایش تصاویر با جزئیات بالا و کنترل عمق میدان، برای عکسبرداری در فضاهای باز و حتی در فضاهای داخلی مناسب هستند.

لنزهای تله فوتوگرافی از چندین عدسی تشکیل شده‌اند. در این لنز‌ها ترکیب نور به خوبی صورت می‌گیرد. همچنین، این لنزها از تکنولوژی های مختلفی برای کنترل عمق میدان استفاده می‌کنند که باعث می‌شود شما قادر به کنترل کامل عمق میدان در تصاویر خود باشید.

سه مدل لنز مناسب

اکنون که با انواع لنز دوربین آشنا شده‌اید بهتر است به معرفی دو مدل لنز مناسب در این زمینه اشاره کنیم. اولین لنز، لنز پرایم کانن Canon EF 50mm F/1.4 USM محسوب می‌شود که در بین طرفداران عکاسی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود به شمار می‌آيد.

مورد دیگر نیز لنز زوم نیکون AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED است. این لنز نیز با داشتن قیمت مناسب و ویژگی‌های فوق‌العاده، از برترین لنزهای زوم بازار محسوب می‌شود که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

سخن پایانی

امروزه امکان خرید انواع لنز دوربین فراهم شده است. مهم نیست به دنبال خریداری لنزهای پرایم یا زوم هستید و یا تنها قصد خریداری یک لنز ماکرو را دارید، در هر صورت بهتر است به هنگام خرید این محصولات به سراغ فروشندگانی بروید که محصولات اورجینال و با گارانتی مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهند.